Voetbalreis AC Milan

Voetbalreis Ac MilanVoetbalreis AC Milan.

Geschreven door Yvo Colenbrander

Samen met een vriend hadden we het over voetbal en met name over de Champions League en hoe gaaf het zou zijn om een wedstrijd in het buitenland te bezoeken. Dus gingen we op internet zoeken wat de mogelijkheden waren. We hadden een aantal clubs in gedachten die wilden bezoeken, denk hierbij aan clubs als Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen, AC Milan, Inter Milan, Manchester United en Chelsea. Oftewel een grote Europese ploeg.

Op het internet kwamen we veel reisaanbieders tegen die een voetbalreis naar één van deze ploegen compleet verzorgde. Alleen we vonden deze allemaal te duur, tot we bij de hobbysite www.sportsaround.nl terecht kwamen. Deze site had van alle vluchten, hotels en tickets de goedkoopste aanbieders verzameld. Met het rooster naast ons begonnen we te zoeken naar vluchten naar Londen, Milaan en Madrid. Daar kwam uit dat Milaan het goedkoopste was. Nu moesten we nog een wedstrijd vinden die we wilden bezoeken, AC Milan – BATE Borisov werd het.

Voetbalreis Ac MilanDeze wedstrijd werd gespeeld op woensdag 19 oktober 2011. We waren beide nog nooit in Milaan geweest dus we wilden ook wat van Milaan zien. We besloten om een voetbalreis te maken van dinsdag tot donderdag. Zoals eerder gezegd waren de vluchten naar Milaan het goedkoopst. Een retourtje Eindhoven – Milaan kostte maar €30,- p.p.!! Deze hebben we dus ook meteen geboekt.

Ok, de vlucht was geregeld nu nog de voetbalkaarten en het hotel. Via SportsAround controleerden we 2 a 3 keer in de week wat de prijzen van deze wedstrijd deden. Mijn ervaring is dat hoe langer je wacht met het boeken van je vlucht hoe duurder het wordt. Maar v.w.b. voetbalkaarten en hotel geldt dit juist andersom, hoe langer je wacht des te goedkoper het wordt. We besloten dus om te wachten tot 2 weken voor aanvang van de wedstrijd met het boeken van de tickets en het Hotel

Donderdagochtend omstreeks 6:15 stond de terugvlucht gepland. We waren in dubio, moesten we nou 1 nacht reserveren of 2? We besloten om maar 1 nacht te reserveren en de tweede nacht maar door te trekken. Uiteindelijk hebben we gereserveerd bij een hostel dicht bij een metrohalte en kostte ons ca. €25,- p.p. We wilden een kamer dicht bij de metro zodat we ons mooi door heel Milaan konden verplaatsen op een makkelijke en snelle manier.

Nu we ook een kamer hadden gereserveerd, konden we ook de voetbalkaarten reserveren. De kaarten die we bestelden werden niet verzonden naar het buitenland, maar naar een adres in Italië en kostten ca. €40,- (excl. handelings- en administratiekosten) per stuk. Hhhmm, we waren wederom in dubio, zou dit wel goed gaan? We hadden dit tenslotte nog nooit eerder gedaan. komen de kaarten wel in het hotel aan? Wie zegt ons dat we niet worden opgelicht? Het bedrijf waar we de kaarten gekocht hadden is een groot en gerenommeerd bedrijf en we besloten om het maar te vertrouwen. We zijn tenslotte niet de eersten en ook niet de laatsten die het op deze manier doen of gedaan hebben.

We hadden dus onze vlucht, kamer en voetbaltickets gereserveerd en waren uiteindelijk maar €144,-!! kwijt voor een complete voetbalreis. uiteraard moesten we de kaarten nog wel ontvangen.

We vlogen omstreeks 9:00 vanaf vliegveld Eindhoven. Vanuit Zwolle moesten we de eerste trein naar Eindhoven pakken en op station Eindhoven de bus richting het vliegveld. Het duurt even, maar het is comfortabel reizen. Vliegveld Eindhoven is een klein maar overzichtelijke vliegveld. Je bent snel door de douane en daarna kun je lekker zitten om wat te eten of te drinken. De vlucht naar Milaan duurde ca. 1,5 uur en was comfortabel en zeker niet te lang.

Nadat het we geland waren op Milaan Malpensa duurde het maar een paar minuten om het vliegveld achter je te laten, dit omdat we alleen maar handbagage bij ons hadden en dus zo door konden lopen. Op internet hadden we al gekeken dat we een bus naar het centrum van Milaan moesten pakken, dat de reis ca. 30 minuten duurde en een retourtje ons €12,- zou kosten. En inderdaad, er stonden bussen klaar om ons te vervoeren. De bus bracht ons naar het Centraal station van Milaan. Eenmaal aangekomen keken we meteen onze ogen uit op het station. Het station van Milaan is een prachtig oud gebouw met overal marmer, luxe winkels en keurig onderhouden. Het is een aanrader om het station te bekijken met al het moois wat het heeft.

Nadat we uitgekeken waren en wat hadden gegeten begonnen we te lopen naar ons hotel. Het was eerst moeilijk om ons te oriënteren zonder kaart. Na lang zoeken hadden we de richting gevonden en moesten we ongeveer 20 minuten lopen. Dit is iets wat we de volgende keer anders doen, dan gaat er een kaart mee en zoeken we een hotel wat dichter bij het centrum ligt. maar uiteindelijk hadden we ons hotel gevonden en hebben we ingecheckt. Nu hadden we nog maar 1 punt open staan: zouden de tickets bij het hotel klaar liggen? En ja hoor, keurig op mijn naar lag er een grote envelop klaar. Daarin zaten onze voetbalkaarten op naam. Omdat ze op naam waren, moest je je paspoort meenemen naar het stadion, dit om te controleren of je wel de rechtmatige eigenaar was van de tickets. Wat we wel erg jammer vonden, was de prijs die op het kaartje stond. Het kaartje kostte eigenlijk maar €18,- en wij hadden er €40,- excl. kosten voor betaald! We wisten niet zo goed wat we hiervan moesten denken, maar uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat dit is omdat de kaarten weder verkocht zijn met uiteraard winst. Het mocht onze pret niet drukken.

Vlucht was geregeled, we hadden een simpele kamer en de tickets waren binnen. Er viel stiekem toch een last van onze schouders, alles was geregeld. Omdat het nog vroeg was besloten we om naar het centrum van Milaan te gaan om te kijken naar alle moois en lekkers wat de stad ons te bieden heeft. Milaan is daadwerkelijk een mooie schone stad, de mensen zijn vriendelijk en alles is goed bereikbaar met de metro. Uiteraard hebben we de fanshop bezocht en wat souvenirs gekocht. Daarna hebben we een restaurant uitgezocht waar we lekker konden zitten. We hadden een plekje gevonden, weet helaas de naam van het restaurant niet meer, waar we lekker op een sofa onze eten konden krijgen en waar op een groot scherm de andere Champions League wedstrijden werden uitgezonden. We voelden ons de koning te rijk. Lekker eten en drinken, voetbal op een groot scherm en loungen op een sofa.

Na het eten hebben we nog het avondleven van Milaan bezocht. Persoonlijk vond ik niet dat er heel veel plekken waren om uit te gaan, maar het was wel gezellig. We zijn enkele plekken binnen gegaan en hebben ons prima vermaakt. Hier en daar kom je proppers tegen om je naar binnen te krijgen, maar deze waren niet vervelend.

Voetbalreis Ac MilanDe volgende dag hebben we onszelf verwend door eens flink uit te slapen. Nadat we lekker buiten de deur hadden gegeten, gingen we weer naar het centrum om meer van de mooie stad Milaan te zien. Na 2 dagen heb je al heel veel gezien van Milaan en ik vind Milaan dan ook een erg mooie en leuke stad om te bezoeken, een aanrader voor zowel de voetballiefhebber als de reiziger. De dag stond eigenlijk in het kader van de wedstrijd. We zorgden er voor dat we tijdig bij het stadion waren. We verplaatsten ons met de metro en bij de uitgang van de metro kon je al sjaaltjes kopen. Voor €5,- euro per stuk hebben we onszelf 2 sjaals cadeau gedaan. De tocht naar het stadion duurt ca. 10 minuten en je komt onderweg veel kraampjes tegen met souvenirs en eten. Je loopt met de stroom mee en je ziet het steeds drukker worden en uiteindelijk krijg je het stadion in het zicht. De uitstraling die het stadion had is daadwerkelijk fantastisch! Het idee dat je bij het machtige San Siro staat maakt dat je moet glimlachen.

Nadat we de juiste gate hadden gevonden gingen we meteen naar binnen, we wilden alles van het begin tot het einde meemaken. Je kaartje wordt gecontroleerd, je moet je paspoort laten zien en daarna loop je door. We hadden een plek helemaal boven in het stadion en we moesten via de welbekende pilaren rondjes lopen naar boven. Wat we niet wisten, is dat er in de kern van de pilaar een trap is. Je kan dus kiezen om rondjes te lopen, maar ook de trap nemen. Boven aangekomen keken we onze ogen uit. Wat een ongelooflijk mooi stadion is het! Onze plek bevond zich aan de lange zijde ten hoogte van de middellijn. Voor ons is een hek geplaatst, wat moet voorkomen dat je een aantal rijen naar beneden valt, zo steil is het. uiteraard maakten we vanuit alle hoeken en standen foto’s van het stadion, het veld en de voetballers. Dit beloofde een happening te worden.

Op grote schermen zie je korte filmpjes van de helden die AC Milan heeft gekend. Bij elke held applaudiseerde het publiek voor de held. Tot onze genoegen kwam ook Marco van Basten op het scherm en ook toen kwam er een groot applaus. De fans hebben zeer veel waardering en bewondering voor hun voetballers. En wat een helden heeft Milan gekend! Nadat de spelers weer naar de kleedkamers waren gegaan om zich klaar te maken voor de wedstrijd liep het stadion helemaal vol. Ca. 67.000 toeschouwers waren aanwezig, heel indrukwekkend. Het viel mij op dat er in onze vak veel toeristen zaten. Ze kwamen uit alle hoeken van Europa en je beseft meteen dat AC Milan een hele grote club is.

De speler kwamen het veld op, je hoort de CL hymne en op het moment dat de spreker de namen opnoemt van de spelers begint het feest. De stem van deze man en de manier hoe hij de namen uitspreekt zweept je op zodanige manier uit dat je voelt dat het bijzonder is om een wedstrijd van AC Milan mee te maken. De wedstrijd zelf begon voor Milan niet bepaald goed, BATE kreeg een paar goed kansen, maar daarna nam Milan het heft over. Ibrahimovic maakte de 1-0 en in de tweede helft maakt Boateng de 2-0. Vooral de tweede helft was om te genieten, Milan speelde mooi en dominant voetbal en liet BATE kansloos. We hadden een goede wedstrijd uitgekozen om te bezoeken. Over de wedstrijd zeg ik niks meer, want je moet dit meemaken. Om heel eerlijk te zijn, de spreker die de namen opnoemde heeft bij mij het meest indruk gemaakt. Dit omdat hij de toon zet op de wedstrijd.

Voetbalreis Ac Milan

Omdat AC Milan het stadion deelt met Inter Milan, wil ik Milaan eigenlijk nogmaals bezoeken, maar dan wanneer Inter speelt. Ik wil weten hoe deze 2 fantastische ploegen hun identiteit weten te behouden met een gedeelde stadion. Er zal dus nog een blog komen over Inter Milan :-).

Onze vlucht terug naar Eindhoven vertrok al om ca. 6:00, we moesten de eerste bus pakken naar het vliegveld daarom zijn we meteen na de wedstrijd naar het hotel gegaan. Eerder op de dag hebben we besloten om toch een tweede overnachting te reserveren. We waren best moe en hebben zodoende toch nog een paar uurtjes comfortabel kunnen slapen. Tijdens de vlucht terug keken we de foto’s terug en wisten dat we een keer terug komen om een wedstrijd van Inter Milan te bekijken en te genieten van de mooie stad.

Uiteindelijk hebben we voor een retourvlucht, 2 overnachtingen en voetbalkaartje ca. €144,- per persoon uitgegeven, uiteraard komt hier nog het eten, drinken en souvenirs bij. Maar deze €144,- waren welbesteed en achteraf is dit zeer goedkoop voor een geweldige voetbalreis!

Kijk in dit album om een idee te krijgen van een voetbalreis.